روند های آموزش و توسعه منابع انسانی  در سال ۲۰۲۰

 

منبع: وب سایت انجمن مدیریت منابع انسانی آمریکا

 

 انجمن مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از معتبرترین سازمان های فعال در حوزه منابع انسانی، بر اساس گفتگو با خبرگان حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی ۵ روند اصلی این حوزه در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است که گسترش استفاده از فناوری و غلبه مهارت های رفتاری مضمون اصلی آنهاست.


شماره 1: شاهد افزایش یادگیری شخصی خواهیم بود

بر اساس پیش بینی سلس مارتینل (Celeste Martinell)، معاون امور مشتریان شرکت بنچ پرپ (BenchPrep)، به لطف توانایی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در ارزیابی نیازهای فراگیران و تدوین محتوای یادگیری اختصاصی، یادگیری شخصی در سال 2020 رونق بیشتری می گیرد. بنچ پرپ یک شرکت مستقر در شیکاگو است که برای بهبود تجربه یادگیری کارمندان خود با سازمان های آموزشی معتبر و بزرگی همکاری می کند.

“در نتیجه این موضوع شاهد ارائه دوره ها یا محتواهای اصلاحی برای فراگیرانی خواهیم بود که در حال تلاش برای توسعه خود در یک دوره، موضوع، حوزه دانش یا مهارتی خاص هستند. همچنین رویکرد بازیوار سازی یادگیری در بستر صفحهای وب و تلفن های هوشمند روز به روز گسترش بیشتری پیدا می کند. در سال 2020 با تعداد بیشتری از رویکرد های کاربردی مبتنی بر تجربه فراگیر روبرو خواهیم شد که کاملا بدیع و نوآورانه هستند. شرکت های آموزشی حرفه ای اگر می خواهند در سالهای آینده موفق باشند، باید بر رویکردهای مبتنی بر تجربه فراگیر سرمایه گذاری کنند.”

کارا همیلتون ، رئیس ارشد و مسئول فرهنگی در Smartsheet ، پیش بینی می کند که تعداد سازمان هایی که به کارمندان خود مسیرهای شغلی متعددی را ارائه می دهند  بیشتر می شود و این سازمان ها در آموزش کارکنان و مدیران به یک اندازه سرمایه گذاری خواهند کرد. “ما باید مسیرهای شغلی مختلفی را فراهم کنیم تا کارمندان بتوانند شغلی که برای آن ساخته شده اند را در سازمان پیدا کنند”، به ویژه مسیرهایی لزوما به نقش های مدیریتی ختم نمی شوند.

نقش های مدیریتی صرفاً به این دلیل که این مسیر شغلی سنتی به سمت بالا بوده است تنها مسیر رشد و پیشرفت نیستند و اتفاقا منجر به شکل گیری گروهی از مدیران ناراضی می شوند که تیم های کارآمدی ندارند.

 

شماره 2: صنعت فناوری هدایت آموزش را بر عهده خواهد گرفت

خانم مارتینل همچنین براین باور است که: “بخش فناوری فعالیت های بسیار خوبی را در زمینه آموزش فارغ التحصیلان دانشگاه ها و قرار دادن آنها در نقش های حرفه ای انجام داده است و در سال 2020 شاهد گسترش آن خواهیم بود.”

شرکت هایی وجود دارند که فارغ التحصیلان فارغ دانشگاه ها را استخدام می کنند، به آنها حقوق می دهند و برای آنها آموزش های بسیار موثری را در آخرین فنآوری ها، مجموعه مهارت های فردی یا دانش علوم داده فراهم می کنند و سپس آنها را به عنوان نیروی انسانی به سازمان های طرف قرارداد جهت آغاز همکاری معرفی کنند. در ادامه نیز به این کارکنان خدمات مربیگری حرفه ای ارائه می دهند تا مشتریانشان اطمینان داشته باشند از کارمندانی با کیفیت بهره می گیرند. این مدل خلاقانه بسیاری از اصطکاک ها را فضای آموزش سازمانی از بین می برد.


شماره 3: پیشرفت فنی جابجایی را کاهش می دهد

همیلتون معتقد است آموزش استفاده از پلتفرم های “بدون کد” به کارکنان، احتمال جایگزینی دانشوران با اتوماسیون را کاهش می دهد چرا که این پلتفرم ها فرصت کار کردن بر روی مسائل معنی دار و کارآمدتر را در اختیار کارکنان دانشی قرار می دهند. “no code platforms”پلتفرم هایی هستند که با استفاده از آنها کاربران بدون نیاز به دانش کد نویسی و برنامه نویسی می تواند نرم افزار تولید کنند.

” باور عموم این است که با گسترش فناوری ها کارمندان بیکار خواهند شد، که من معتقد هستم این باور اصلا صحیح نیست. انسان ها فناوری ها ایجاد می کنند و همه می توانیم از آنها بهره مند شویم و این بهرمندی از فنآوری ها حس معنی دار  بودن کارهایی که انجام می دهیم را افزایش می دهد.”

دون واینشتین (Don Weinstein)، معاون فناوری و محصولات جهانی شركت ADP می گوید: “ما شاهد همگرایی روزافزون داده ها و فن آوری در محیط كار هستیم که درک این موضوع برای کسب و کارها بسیار مهم و حیاتی است.”

بر همین اساس متخصصین معتقد هستند که افزایش مهارت کارکنان در این حوزه تقاضایی فوری و اضطراری است.

 

شماره 4: یادگیری  مستمر از آموزش های موردی و پراکنده پیشی می گیرد

در این رابطه جو میلر ، معاون طراحی آموزشی و راهبردهای یادگیری در شرکت بنچ پرپ معتقد است: “در جامعه پرشتاب امروز، به روز نگه داشتن مهارت برای متخصصان حیاتی است.” به همین دلیل آقای میلر پیش بینی می کند سازمان ها عناصری را به برنامه درسی خود اضافه خواهند کرد که به تعبیری آموزش را به کارکنان می چسباند.

به عنوان مثال، پس از گذراندن امتحان و صدور گواهینامه، کارمند برای حفظ تسلط مطلوب خود در موضوع دوره آموزشی، همچنان درگیر یک دوره نامحدود فعالیت های یادگیری  خواهد بود که به صورت گاه به گاه و پراکنده محتواهای جدید را در اختیار او قرار می دهد. ما در طول سال های گذشته متوجه شده ایم اگر در خصوص برنامه های آموزشی موردی و پراکنده ( مانند کارگاه یک روزه یا یک کلاس درس چند ساعته) پس از پایان دوره اقدامی در جهت تقویت و استمرار بخشی به ارائه محتوا انجام نشود، این برنامه ها به سرعت اثربخشی خود را از دست می دهند.”

جودی چاوز (Jodi Chavez)، رئیس گروه کارکنان حرفه‌ای  شرکت رندستاد (Randstad) می گوید: در حالی که در برنامه های سنتی آموزش و توسعه کارکنان از روش هایی مانند سخنرانی ، وبینار، یا دوره های آنلاین استفاده می شود، در سال ۲۰۲۰ موثرترین آموزش، آموزشی خواهد بود که از فناوری استفاده می کند. برای مثال، پلتفرم های بازی سازی آنلاین، تجربه یادگیری شخصی و مناسبی را به کارمندان ارائه می دهند که آنها به خوبی درگیر فرآیند یادگیری می کنند.”

 

شماره 5: مهارت های رفتاری همچنان حاکم خواهند بود

ویل فوزیر (Will Foussier) ، مدیرعامل و بنیانگذار AceUp (یک پلتفرم مدیریت استعداد که در بوستون مستقر است) معتقد است: مهارت های رفتاری ( که به عنوان مهارت های قدرت یا مهارت های نرم نیز شناخته می شود) اولویت اصلی شرکت ها خواهند بود“. استناد او به گزارش شرکت آی بی ام است که نشان می دهد مهارت های رفتاری در فهرست شایستگی های محوری (core competencies) که مدیران جهانی در کارکنان جستجو می کنند غلبه کامل دارد.

به روز کردن مهارت ها و همچنین کسب مهارت های جدید برای موفقیت کارکنان در مدیریت و کار کردن با تیم هایی که با محیطی به شدت متغیر روبرو هستند بسیار مهم و ضروری است.